Anmeldelse: “Astragal”

Anmeldelse: “Astragal”

Astragal. Albertine Sarrazin. Oversat af Victoria Westzynthius. People’sPress. Udgivelsesår for denne udgave er 2017. Sidetal 190. [Dette er et anmeldereksemplar fra People’sPress]
★★★☆☆☆

Anne er 19 år, og sidder i fængsel, men en dag beslutter hun sig for at stikke af. Hun tager turen over fængselsmuren, som resulterer i en ødelagt ankel eller rulleben, som på fransk hedder astragal. Hun slæber sig gennem buskaset, og smøres ind i mudder og rifter fra tjørnebuskene. Hun får slæbt sig ud til vejen, hvor hun får standset en lastbilchauffør. Han er ikke meget for at tage hende med, og standser selv den næste bil, der kommer forbi. Manden i bilen løfter Anne op, og bager hende hen bag et skilt. Han beder hende om at blive liggende til dagen efter. Som Anne selv tænker, hvordan skulle hun også kunne flytte sig, når hun ikke kan gå. Dagen efter vender manden tilbage som lovet. Han hedder Julien, og tager hende med hjem til sin familie. Anne og Julien får et forhold til hinanden, men det er ikke nemt, når han som småkriminel tit er væk, for at skaffe ting og sager, og når hun selv er sengeliggende. Han får hende flyttet fra sted til sted. Væk fra sin familie og ud til et vennepar, der ejer en kro, og videre til en bekendt, der bor i en lille lejlighed med sin datter i Paris.

“Jeg må rejse i aften eller aldrig, anledningen er for god. God for Julien, som er tålmodig og ubeslutsom. God for mig, som har fået nok og er parat til at kaste mig ud i hvad som helst hvor som helst. Rejse væk, få luft igen, synge.” (127)

“Astragal” hører til i en genre, som jeg normalt ikke læser, men som jeg nu er glad for at have læst, da jeg på den måde udvider mine læsehorisonter. Når det så er sagt, så må jeg indrømme, at dette for mig, ikke var den store læseoplevelse. Jeg havde ellers hørt en masse godt om bogen, så jeg havde lidt forventinger til, at det ville blive godt at læse den, men disse forventninger blev ikke en realitet. Der er gået en del tid, fra jeg har læst bogen færdig, til jeg skriver denne anmeldelse. Jeg kunne simpelthen ikke helt finde ud af, hvad jeg egentlig synes om bogen. Det er nu ikke fordi den er vildt kedelig, men den er bare heller ikke vildt sjov eller fantastisk. Under min læsning ventede jeg hele tiden på, at nu måtte der da ske noget, som fik mig til at føle det ene eller det andet, men det skete bare aldrig. Det er en okay historie, men den mangler bare noget handling, eller en udvikling, som for den det stykke videre ud til mig som læser.

Måske bogen giver mere til en læser, der er bekendt med denne type af bøger. Eller en læser, der måske er en håbløs romantiker som Anne. Hun lever lidt i sin egen drømmeverden. En verden, som er romantiseret, og med tanken om, at prinsen på den hvide hest skal komme og rede hende når som helst. Hun ønsker, mere end noget andet at leve lykkeligt til sine dages ende med Julien. Dette ønske er større end noget andet, da hun er blevet afhængig af ham. Og der er intet der kan eller skal komme i vejen for deres forhold. Dette er samtidig med til at gøre hende blind over for virkligheden. Hun knuger sig fast til tanken om et serøst forhold til Julien, der kan tage hende væk fra den kriminelleverden de begår sig i, da hun ellers er alene på denne side er fængselsmuren.

“Jeg kommer til at kende hans rige, hans hvilesteder, hans venner og måske endda den anden kvinde – hvorfor egentlig ikke? Hun kan blive som en lillesøster for mig, eller også vil jeg præsentere hende for Jean. Og selv vil jeg være med på rejsen som hans skygge og hans smykke.” (190)

Jeg tilslutter mig det, Maria fra bloggen Book me up, Scotty!, skriver om bogen. Jeg blev heller ikke opslugt af bogen, og det var under læsningen svært at finde ud af, hvad det egentlig er denne bog kan. Men efter en del tid, for mig hvert fald, sætter man bogen op i lyset af den tid den jo egentlig er fra, og ser mere end bare det Anne fortælle om – hvad hun siger, hvordan hun har det, og hvad hun føler. Man oplever tiden i 1960’ernes Frankrig, og det var faktisk et spændende syn at læse om.