Anmeldelse: “Bogen om Emil fra Lønneberg”

Bogen om Emil fra Lønneberg. Alle historierne om Emil fra Katholt i Lønneberg i Småland i Sverige. Astrid Lindgren. Oversat til dansk af Kina Bodenhoff. Gyldendal. Udgivelsesår for denne udgave er 2008. Sidetal 460.

★★★★☆☆

Kender du Emil fra Lønneberg? Jeg husker ham fra min barndom, hvor jeg så ham i fjernsynet. Det er faktisk først nu, tror jeg, at jeg læser historierne om Emil fra Lønneberg. Og hvor var det hyggeligt at vende tilbage til Katholt. Jeg læste bogen i sommers, og der var rigtig mange af historierne, jeg så for mit indre blik, mens jeg læste, da jeg kunne huske fortællingerne fra filmene. Men der var også en enkelt eller to af historierne, jeg ikke kunne huske fra fjernsynet, og det var kun dejligt at opdage, hvad der for mig var “nye” historier. Det, der har været mest interessant, ved at læse denne bog, har været at opdage, at Emils far slet ikke udbryder “EEEEMIL”, som han gør i filmene. Faktisk mener jeg, at det kun sker et sted eller to i en eller to af historierne, hvilket egentlig er lidt sjovt. Så her har filmene taget lidt frihed, ved at tilføje dets eget, nu ret kendte, kendemærke af et udtryk.

Bogen er sammensat af de tre bøger om Emil, Emil fra Lønneberg, Mere om Emil fra Lønneberg, og Han er her endnu – Emil fra Lønneberg. Hver af disse “bøger” består så af flere historier om Emil. Historierne bliver præsenteret med dato, som var det Emils mor og hendes notesbøger, som var fyldt op om Emils bedrifter på Katholt og omegn. For eksempel er der Lørdag den 12. juni – Da Emil havde held med nogle vanvidskøb på auktionen på Bakkegården, hvor Emil formår at skaffe både en hest og en høne. Eller Mandag den 26. december – Da Emil gav julebordet på Katholt ben at gå på og fangede Kommandusen i ulvegraven, hvor Emil inviterer alle de fattige, ældre mennesker til julemad og afslører Kommandusens sande jeg. Eller ej at forglemme Søndag den 10. juni – Da Emil hejsede lille Ida op i flagstangen, hvem husker ikke den!? Det er en del sjove fortælling om Emil fra Lønneberg, og sikke en fantasi han har haft. Er man til gårdlivet i det svenske eller sjove skarnsskreger, ja så er den bogen sagen.

Husker du Emil fra Lønneberg, og vil du dele dine Emil-minder med mig?