Anmeldelse: “Bogen om Pippi Langstrømpe”

Bogen om Pippi Langstrømpe. Astrid Lindgren. Oversat til dansk af Kina Bodenhoff. Gyldendal. Udgivelsesår for denne udgave er 2015. Sidetal 308.

★★★★★☆

Här kommer Pippi Långstrump, tjolahopp tjolahej tjolahoppsan-sa, Här kommer Pippi Långstrump, ja, här kommer faktisk jag. Har du sett min apa, min fina söta lilla apa. Har du sett Herr Nilson, ja han heter faktisk så. Har du sett min villa, min Villa Villekullavilla Vill å vill du veta, varför villan heter så ? Jo, för där bor ju Pippi Långstrump tjolahopp tjolahej tjolahoppsan-sa där bor ju Pippi Långstrump, ja, där bor faktisk jag.“… Hvem har ikke sunget med på disse ord, på et eller andet tidspunkt i livet? Jeg har hvert fald og særligt, når filmene kørte over skærmen, da jeg som barn så Pippi, og nærmest følte mig mega sej, da man jo kunne den svenske udgave.

Men hvis man nu sidder derude og er blevet snydt for Pippi, og ikke ved, hvem hun er, så kan jeg kort fortælle, at hun er verdens stærkeste og sejeste pige. Hun bor i Villa Villekulla med sin abe Hr. Nilson og sin hest. Hendes far er konge på en ø i sydhavet og hendes mor er død. I nabohuset, til Villa Villekulla, bor en familie med to børn. Tommy og Anika hedder de to børn. Og efter deres første møde med Pippi, er de tre børn blevet bedste venner.

Pippi er helt sin egen og får ofte et par skøre idéer, og man kan godt tænke: Du er ikke rigtig klog!?, men med et stort smil. Når det så er sagt, så passer hun utrolig godt på Tommy og Anika, selv om man ikke altid tror, at hun har styr på det. Men man kan altid regne med Pippi. Og det ved Tommy og Anikas forældre også, for på et tidspunkt får de lov til at sejle med Pippi ud til den ø, hvor hendes far er konge, og de er væk i flere måneder. Men Pippi skal nok passe på dem, og de får en fantastisk rejse.

Bogen om Pippi Langstrømpe er alle fortællingerne om Pippi, samlet i en og samme bog, så det er den perfekte bog at give i gave. Bogen gav mig et ekstra lag, som jeg synes mangler i filmene. Dem så jeg godt nok som barn, og har nok ikke tænkt over det dengang, men dette ekstra lag var med til at se Pippi på en anden måde, og jeg synes nu kun endnu bedre om hende efter min læsning. Hun er stærk i både sine arme og ben, men også i sit hjerte og hjerne.