Anmeldelse: “Da Vinci mysteriet – fortalt for yngre læsere”

Da Vinci mysteriet – fortalt for yngre læsere. Dan Brown. Oversat til dansk af Susanne Torpe. Hr. Ferdinand / Politikens Forlag. Udgivelsesår for denne udgave er 2018. Sidetal 390.

★★★★★★

For 15 år siden udkom forfatter Dan Brown med bogen Da Vinci mysteriet. Bogen fløj til toppen af hitlisten, og blev den hurtigst sælgende bog i verden samt historiens hidtil mest solgte bog, kun overgået af Biblen. Det var noget af en succes bogen og Dan Brown fik, og nu 15 år senere, bliver bogen genudgivet, men i en ny og særlig udgave. En udgave, der er redigeret og rette til, så børn og unge fra 10 års alderen nu også kan læse med.

Jeg var selv 10 år, da Da Vinci mysteriet udkom i 2003, og jeg husker hvordan flere af de voksne i min familie slugte denne bog, og snakkede om den på kryds og tværs til familiesammenkomster. Så da Mette fra forlaget Hr. Ferdinand sendte en pressebesked på denne bog, tænkte jeg, at det nok var et tegn på, at det var nu jeg skulle få læst denne historie. Og wauw siger jeg bare, efter nu at have læst den!

Bogen handler om professor Robert Langdon, der er professor i religiøs symbolik ved Harvard. Han er i Paris for at give en forelæsning, og skal efter denne, mødes med Jacques Saunière, der er  kurator og ikke mindst museumsdirektør for byens store kunstmuseum, Louvre. Men samme aften findes den berømte museumsmand død, myrdet foran maleriet af Mona Lisa. Ved siden af liget er der skrevet en række mystiske koder, og politiet får hurtigt brug for Langdons hjælp til at bryde dem. Sammen med kodeekspert Sophie Neveu går Langdon ind i et opklaringsarbejde der viser, at sagen er langt større end mordet: De er på sporet af en flere tusind år gammel hemmelighed. I et livsfarligt kapløb mod tiden må de to forsøge at løse gåden, der allerede har kostet menneskeliv, inden svaret for evigt er tabt.

“Langdon sagde ikke noget. Tillid havde ikke hjulpet ham meget denne nat. Han trak op i jakkeærmet og så på sit ur – et gammelt samlerobjekt af et Mickey Mouse-ur, som han havde fået af sine forældre til sin ti-års fødselsdag. Selvom den barnlige urskive ofte fremkaldte underlige blikke fra folk, var det det eneste ur, Langdon nogensinde havde ejet. Disney-tegnefilm havde været hans første møde m ed magien ved form og farve, og billedet af Mickey Mouse tjente nu som en daglig påmindelse om at forblive ung i hjertet. Lige nu var Mickeys arme dog placeret i en underlig vinkel og indikerede et lige så underligt tidspunkt. 2.51.” (s. 130)

Efter nu at have læst bogen, forstår jeg godt dens store popularitet. Wauw! Der er fart over feltet, når Robert Langdon og Sophie Neveu skal løse da Vinci mysteriet. Jeg er helt vild med den, og blev allerede på første side fanget af bogens spændende handling. Som jeg opleve tilbage for 15 år siden, hvor voksne snakkede om, hvordan de havde slugt bogen og havde læst den på nærmest ingen tid, kan jeg nu kun stille mig i denne gruppe. Bogen blev ædt op! Det har været en helt fantastisk læseoplevelse at lære Robert Langdon, Sophie Neveau og ikke mindst da Vinci mysteriet at kende.