Anmeldelse: “Du forstår ikke din egen mor!”

Du forstår ikke din egen mor!. Lisbeth Wulff. Politikens Forlag. Udgivelsesår for denne udgave er 2017. Sidetal 180.

★★★★★☆

Hvis du har brug for et godt grin, så vil jeg anbefale dig at læse denne bog. Du vil måske, som jeg selv gjorde, grine højt ud i det rum du sidder og læser bogen i, for der er mange sjove samtaler, med en bred vifte af emner. Det kan også bare være, at du sidder med et smil på læben. Bogen består af 20 telefonsamtaler mellem mor Inge Løve, og datteren Trine. Det er altid mor Inge, der ringer til Trine, og samtalerne afsluttes altid med, at Inge siger “DU FORSTÅR IKKE DIN EGEN MOR”. Samtalerne udspringer fra programmet Rytteriet, der blev sendt på DR2. Samtalerne foregår altid med, at man ser Bodil Jørgensen, der spillede moderen, sidde i sit hjem, med telefonen til øret. Forfatteren Lisbeth Wulff ligger stemme til Trine, der ofte findes i den anden ende af telefonsamtalen, og må lægge øre til stort og småt fra moderens side. Om det så er Keld, der ikke husker at fjerne skivæderkålen, naboen Folmer, der har brug for et sted at bo eller når solarierøret er udgået. Der er ikke det, der kan få mor Inge til at ringe Trine op.

– Du barberer dig ikke nok.

HVAD?

– Ja, altså… Keld og jeg har snakket lidt om det. Og vi synes, du trænger til at gøre lidt mere ved dig selv.

Hvad er det du siger, mor?

– Da du besøgte os i sommerhuset sidst, og vi lå og solede os, lagde vi bare mærke til, at der var usandsynlig mange hår omkring din trussekant, Trine – og det ser altså sjusket ud. Og vi vidste ikke helt, hvordan vi skulle sige det til dig

Adrgh! Har du og Keld lagt mærke til min TRUSSEKANT?

– Ja, og det tror jeg ikke, at vi er de eneste, der har.

Nå?

– Tror du, det er nemt for mig at bringe det her emne op? (s. 11-12)

Bogen har et rigtig fint layout, og består udover telefonsamtalerne mellem mor og Trine, også af SMS beskeder og læserbreve fra Inge. Man kan også læse chatbeskeder fra spillet Wordfeud mellem Inge og Folmer, se billeder af diverse ting som sedler til Keld, huskelister, og festsange. Til sidst kan man se Inges “pin board/ønsker” over planlægningen af hendes egen begravelse, med ønsker om alt fra gravsten og dødsannonce til hvem, der skal optræde, og hvad der er til gravøl.  Bogen viser på ret sjov vis, hvordan det er at være nogens mor, og nogens datter. Et mor-datter forhold, der nok i denne bog er en del præget af, at mor Inge bare gerne vil sin datter, selvom hun ikke forstår sin egen mor.

– JEG HAR EN BRAZILIAN.

HVAD?

– Ja, og det er skide pænt!