Anmeldelse: “Dumplin'”

Anmeldelse: “Dumplin'”

Duplin’. Julie Murphy. Oversat til dansk af Elisabeth Kiertzner. Høst & Søn. Udgivelsesår for denne udgave er 2016. Sidetal 362.

★★★/★☆☆

Så er jeg ved at være klar igen, efter en dejlig sommerferie. Det har godt nok været varmt, og jeg har været rundt i det danske land. Det er ikke blevet til så mange bøger igen, her henover sommeren, men lidt er der læst. Jeg håber du har haft en god sommerferie, og her kommer en ny boganmeldelse.

Willowdean, eller Dumplin’ som hendes mor kalder hende, står 100% ved sin krop og dens størrelse. Hun er tyk, og præsenterer sig endda for folk med sætninger som “Hej jeg er Willowdean, og jeg er tyk“.  Hun føler sig godt tilpas med den størrelse hun har, og ligger ikke noget i, hvad andre folk synes. Hun er ikke bange for at hoppe i sin badedragt, og svømme i den lokale pool, for hvorfor skal hun ikke have lov til de samme ting, bare fordi hun er tyk.

Jeg ved godt, at tykke piger ligesom skal forestille at være allergiske over for svømmebassiner, men jeg elsker at bade. Altså, jeg er ikke dum. Jeg ved godt, at folk glor, men de kan ikke bebrejde mig, at jeg har behov for at blive kølet af. Og hvorfor skulle det gøre noget? Hvad er det ved store, noprede lår, som jeg skal undskylde?” (s. 31)

Hendes mor har tidligere været byens lokale skønhedsdronning, og hvert år afholder byen en skønhedskonkurrence, som hendes mor stadig er en del af, ved at være en af dommerne. Will arbejder på en fastfoodrestaurant, hvor en ny medarbejder er begyndt. Han hedder Bo, og Will falder fuldstændig for ham, og han falder også for hende. Men det har Will svært ved at håndtere, og langsomt går det udover hendes egen selvfølelse, og hun bliver usikker på sig selv. Will beslutter sig for at melde sig til skønhedskonkurrencen, hvilket mange er overrakset over, især hendes mor. Men hun gør det for at ændre folks syn – hun gør det for at bevise, at skønhed er mange ting, og at den kommer i alle størrelser.

Jeg havde skyhøje forventninger til denne bog. Disse forventninger blev desværre ikke indfriet for mit vedkommende. Bogen er okay og den overordnet historie er fin. Men noget, der virkelig irriterede mig, var Wills forandring med hensyn til hendes eget syn på sig selv. Jeg synes det var lidt underligt, at en pige, der præsenteres så stærkt i bogen som værende tilfreds med sig selv og sit udseende, pludselig bliver voldsom usikker på sig selv, og lige frem siger nej til kærligheden, bare fordi der er en, der viser interesse i hende “selv om” hun er tyk. Det skal ikke lyde som om, at det er noget der ikke kan ske; det med, at folk bliver usikre på sig selv, og særligt når nye mennesker kommer ind i deres liv. Det var mere bogens forløb og beskrivelsen af hende, og så denne forandring, der nærmest gik fra A til Z, uden først lige at runde B, C, D osv. Det handler om skrivestilen, der i dette tilfælde ikke helt fungerede for mig. Når det så er sagt, så består bogen stadig er noget godt, med et par interessante karakterer.