Anmeldelse: “Fabelagtige fristelser”

Anmeldelse: “Fabelagtige fristelser”

Fabelagtige fristelser – 100 søde opskrifter med mindre sukker og mere smag. Emma Martiny. Fadl’s Forlag. Udgivelsesår for denne udgave er 2017. Sidetal 250.

★★★★★☆

Nogle af jer kender måske forfatteren Emma Martiny. Hun er nemlig, udover at være forfatter til denne meget smukke bog, også blogger, madskribent, og ja, kogebogsforfatter. Hun har hele tre kogebøger på CV’et, og hun har netop på sin blog skrevet, at der kommer endnu en bog fra hendes hånd. Det kan kun blive godt, når bare man ser på de tre forrige. Hun udgav kogebogen “Skønne salater & vidunderligt tilbehør” i 2015, “Herlig og ærlig mad” i 2016, og “Fabelagtige fristelser” her i 2017.

Fabelagtige fristelser” består af 100 opskrifter fra det søde køkken. Til opskrifterne er der lagt vægt på mindre sukker og mere smag. Nogle af ingredienserne er måske ukendte og fremmede for nogle, men lad ikke det stoppe dig. Flere og flere af de store supermarkeder, har alle snart disse lidt mere “helsekost” varer på deres hylder, og ellers kan de findes hos ja, en helsekostbutik. Selv for mig, som både har kokossukker, kokosfibermel og matcha i mine køkkenskabe, som jeg ved flere af mine venner slet ikke kender til, var der også lidt nye og spændende ingredienser at hente for mig. Blandt andet var kokosnektar, kikærtemel og bipollen noget nyt i mine øjne/øre.

Da vi har (sol og) sommer tænkte jeg, at jeg ville prøve en af opskrifterne på is. Jeg har blandt andet prøvet opskriften “Trefarvet banan-is“, som var noget så god! Den blev serveret og testet for min mor og tre veninder, som ligesom jeg, var ret imponeret over is, der ja, er lavet på banan. Derudover har jeg også prøvet “Romkugler med sorte bønner“. Jeg er meget stor fan af romkugler, og jeg har før bagt en (vellykket)kage, hvor jeg skulle bruge sorte bønner, så denne opskrift skræmte ikke mig. Og nøj, de var gode. Det er sådan nogle, man lige laver i en weekend, til når der skal hygges. Eller man kan lave sine egne hjemmelavet “Bountybarer“, hvor man præcis ved, hvad de er lavet af, og man kan nyde dem lidt mere.

Jeg har skrevet det før, og skriver det gerne igen: Bogen er smuk! Det er den virkelig. Og man får så mange spændende opskrifter, og der er virklig arbejdet for både udseende og indhold. En stor ros skal der lyde, og som det er med mad, er det også for mange af os med bøger (og sikkert en masse andet): vi spiser med vores øjne. Denne bog har blikfang, og man kan kigge på den igen og igen.
Dog fangede mit øje et par små svipsere i bogen, og lidt uklar formulering til en opskrift. Jeg blev nemlig lidt i tvivl ved en opskrift om, hvornår man lige skulle tilsætte det vand, der stod man skulle bruge. (En lille note til kommende bøger)Ja, for nogen ville det give mening, hvornår vandet skulle tilsættes, men andre har ikke noget imod, at opskrifter er skåret ud i pap, for så er man bare sikker på at få et godt resultat til slut. Jeg kan ikke anbefale denne bog nok til folk, der bare har den mindste smule interesse for mad, bagning, kager, søde sager, desserter, tærter, vafler, snacks, gode ingredienser, is, småkager, grød, hjemmelavet mad… 😉

Du kan læse mere om Emma på hendes blog www.emmamartiny.dk, hvor du også kan finde mange andre lækre og spændende opskrifter.