Anmeldelse: “Født i går”

Anmeldelse: “Født i går”

Født i går. En ordsymfoni. David Rousing. Koppelwrite. Udgivelsesår for denne udgave er 2017. Sidetal 48.

★★★★☆☆

Født i går er en ordsymfoni. En ordsymfoni bestående af 20 små fortællinger, der både kan læses eller fortælles af forfatteren selv. Da jeg blev kontaktet af Pelle Koppel, fra Koppelwrite, via en mail, hvor han spurgte om jeg ville anmelde denne bog, var jeg først lidt skeptisk. I pressemeddelelsen om bogen stod der blandt andet: “I centrum af værket står Rousing – en midaldrende mand, som midtvejskrisen har kløvet som en økse, så splinterne af hans liv nu ligger tilbage som disse 20 tekstmyriader omhandlende alt fra ukontrolleret hårvækst, gammelmandsblære og dårlige wi-fi-forbindelser til utroskab, skilsmisse, løgn og latrinære udskejelser.” Hmm … var jeg nu den rette til at anmelde denne bog? Jeg synes ikke lige vi var et match. Pelle havde også sendt en lydfil med af teksten Så meget jeg skal nå. Her hørte jeg forfatteren selv, David Rousing, fortælle en af sine 20 fortællinger. Der var en rytme og en god opbygning, tempoet steg med fortællingen, der blev omdannet til spænding, som udløste humor. Jeg var solgt. Jeg grinte over det jeg hørte, og tænkte at dette måtte jeg simpelthen give en chance.

Nu har jeg så fået bogen. En stor en af slagsen. Den er nemlig både med ord og billeder. Og jeg må sige, at det er interessant læsning. De 20 fortællinger byder på alt fra titler som Jeg lyver, Fit for fedt til ipatter, Nazist og Porno. Det er sjovt samtidig med at det til tider provokerer. Det er noget andet. Især for mig er formatet anderledes, både i forhold til teksterne, men også det fysiske og visuelle.

Muligheden for at læse bøger, som man måske normalt ikke ville vælge, er noget jeg sætter rigtig høj pris på, som bogblogger. Og jeg ved godt, at man ikke skal vælge en bog, udelukkende ud fra dens cover, men det er bare bogens blikfang og førstehåndsindtryk til læseren. Det ærgrer mig, at Rousings ord er pakket ind i det visuelle format, som denne bog tilbyder. Hvis jeg så bogen i en butik, så må jeg være ærlig og sige, at så ville jeg nok aldrig købe den.  Det, der irriterer mig mest, er billederne, der er taget til bogen. Dem synes jeg virkelig ikke om. For mig bliver det ret plat, med den valgte stil til billederne, og det er synd. For Rousings ord er rigtig gode, og de kunne sagtens stå i noget meget mere simpelt og enkelt. Men igen, jeg kan godt se, at man har valgt at lege med billederne, så de afspejler indholdet i teksterne.

Du kan opleve David Rousing flere gange i løbet af dette års Bogforum, der finder sted i Bellacentret d. 26.-28. oktober.

2 thoughts on “Anmeldelse: “Født i går””