Anmeldelse: “Folkes fremtidsrejser”

Anmeldelse: “Folkes fremtidsrejser”

Folkes fremtidsrejser –  Folkes far kan blive. Denis Rivin. DareDisrupt. Udgivelsesår for denne udgave er 2019. Sidetal 28.

★★★★☆☆

Denne bog sætter tankerne i gang, for hvordan ser vores fremtid ud? Både vores egen personlige fremtid, men også samfundet og verdens fremtid, når der er tryk på teknologiens udvikling. I Folkes Fremtidsrejser – Folkes far kan blive møder vi drengen Folke og hans far, der er taxichauffør. De bor i Fremtidskøbenhavn, hvor folk hellere vil flyve end at køre i taxi, så Folke og hans far må finde et nyt job til far. Jeg synes bogen er okay, der er ikke voldsomt meget tekst, men jeg kan godt lide bogens tematik om, hvordan vores fremtid måske kan se ud. Og så synes jeg det er fint, at det prøver at formidle netop denne tematik til børn.

Men passer det nu også, at folk vil flyve meget mere i fremtiden, end nu? Jeg er faktisk lidt usikker på dette, medmindre fly kommer til at flyve på grøn energi, for jeg synes faktisk, hvert fald i det miljø jeg omgås, både i virkeligheden og digitalt, at folk tænker meget mere på klimaet og grønne valg. Hvad tænker du? Tror du, at vi flyver mere i fremtiden end nu?

Bogen er illustreret af Laura Büchert Schjødt, der virkelig har gjort et godt stykke arbejde. Stor ros til hende. Størstedelen af siderne er fuldt ud illustreret, og kun en enkelt side eller to er sort tekst på hvid baggrund med lidt tegningerne. Illustrationerne er flotte og meget farverige, hvilket passer rigtig godt til både den primæremålgruppe, i form af børn, men voksne vil nu også synes om dem tænker jeg, det gjorde jeg hvert fald.

Et lille minus ved bogen, eller nærmere teksten, er de små smileys :), der er sat ind rundt omkring. Det ødelægger læsningen og ser mærkeligt ud. Først troede jeg, at det måske var en smutter, men da de kom igen og igen, så måtte det være et bevist valg. Dog et forkert valg i min optik.