Anmeldelse: “Fordelen ved hemmelige forelskelser”

Gave fra forlaget

Fordelen ved hemmelige forelskelser. Becky Albertalli. Oversat til dansk af Astrid Heise-Fjeldgren. Forlaget Carlsen / CarlsenPuls. Udgivelsesår for denne udgave er 2018. Sidetal 360.

★★★★★☆

Bagsidetekst:17-årige Molly Peskin-Suso ved alt om at være hemmeligt forelsket. Hun har prøvet det 26 gange. For selvom hendes tvillingesøster Cassie siger til hende, at hun skal kaste sig ud i det, så tør Molly ikke risikere at blive afvist. Hun er forsigtig. For det skal tykke piger altid være. Men så dukker Will pludselig op. Han er sjov, flirtende og muligt kæreste-materiale. Og med ham kan Molly måske få sit første kys. Men der er også Reid. Mollys nye kollega. Ham kan hun da umuligt falde for. Vel?

Nøj!!! Sikke en skøn bog. Den er jeg ret glad, og den har stort set det hele; den er sjov, sød, varm, dejlig, romantisk og ja, bare skøn. Det er nok en af mine bedstelæseoplevelser i år. Jeg var vild med historien og karakterene. Og særligt familien Peskin-Suso, der bare er så rummelige og varme. Jeg læste egentlig denne bog tilbage i sommers, men jeg har længe gået med tankerne om, hvad jeg dog skulle skrive i min anmeldelse, og hvordan det lige skulle skrives ned, for bogen er virkelig god i mine øjne. Og når noget er godt, ja, så vil man bare gerne gøre sit bedste for at formidle glæden videre. Og det er der så blevet denne anmeldelse ud af, på sin helt egen måde og facon.

Jeg har haft crush på seksogtyve personer, hvoraf femogtyve ikke var Lin-Manuel Miranda. Hvoraf treogtyve var alderssvarende, virkelige reelle genstande for et crush. Hvoraf atten helt klart var single og interesseret i piger på det tidspunkt, hvor jeg havde et crush på dem. Men jeg prøvede ikke engang. Ikke engang med dem, som snakkede til mig først. Så måske skulle jeg lade mit hjerte blive knust bare for at bevise, at mit hjerte godt kan holde til det. Eller måske skulle jeg i det mindste holde op med at være så fucking forsigtig.” (s. 100-101).

Jeg har længe hørt en del godt om forfatteren Becky Albertalli, og særligt da hun er forfatteren bag bogen Simon vs. the Homo Sapiens Agenda, der er ret populær. Da jeg var til et arrangement for bogblogger, hos forlaget Carlsen, var vi så heldige at få denne bog, Fordelen ved hemmelige forelskelser, med i tasken. Jeg var nu så heldig at have en bog skrevet af hende, og efter at have læst den, var jeg ovenud begejstret. Så begejstret, at jeg hurtigt fik bestilt og købt både Simon vs. the Homo Sapiens Agenda og dens to’er Leah on the Offbeat.
Fordelen ved hemmelige forelskelser foregår i sammen univers, som Simon- og Leah-bøgerne, men den kan sagtens læses uden, at man har læst de to andre. Det har jeg hvert fald gjort, og der var ingen problemer. Jeg ved bare, at Leah-bogen er to’er til Simon-bogen. Jeg kan på det varmeste anbefale denne bog. Den er virkelig skøn! Jeg slugte den, og glæder mig til at læse de to andre bøger af Becky Albertalli.

Jeg tror bare, jeg trænger til at komme hjem og smutte i nattøjet, så jeg kan se Netflix og chille med Titania.” Titania. Hunden. Jeg slår hånden for munden. “Du kan ikke se Netflix og chille med Titania, Olivia. Det betyder altså noget andet, end du lige tror.” “Okay, nu er jeg forvirret,” siger hun. “Jeg tror, du ser Netflix og chiller med Evan,” siger jeg og lader mine øjenbryn om resten af forklaringen. “Ups.” (s. 153)

2 thoughts on “Anmeldelse: “Fordelen ved hemmelige forelskelser””

• Den lyder som noget for mig, desværre har mit bibliotek den ikke på listen, så jeg må starte med Simon vs Verdens forventninger. Jeg ville ellers godt have læst den i min juleferie.

• Dejligt at høre at den er noget for dig, og øv med biblioteket. Kan de ikke bestille den hjem til dig fra et andet bibliotek?