Anmeldelse: “Fra min faders skygge”

Anmeldelse: “Fra min faders skygge”

Fra min faders skygge. Sebastian Klein i samarbejde med Danni Travn. Politikens Forlag. Udgivelsesår for denne udgave er 2016. Sidetal 304. [Dette er et anmeldereksemplar fra Politikens Forlag]
★★★★☆☆

Jesper Klein husker jeg som manden, der spillede den sjove, gamle rigsarkivar Birger Bertramsen i julekelandrende om den frække nisse Pyrus. En julekalenderserie, der nok er blandt de bedste, og som jeg selv flere år ældre, stadig nyder at se, når de genudsendes på tv. De bedste scener fra julekalenderne er med Jesper, da han formår at spille rollen som Bertramsen, så man griner højt og får et smil på læben. Derudover lagde han stemme til muldvarpen Magnus, fra computerspillene “Magnus og Myggen”, som jeg virkelig var stor fan af!

Men Jesper Klein har stået bag et hav af andre roller, som for mig var meget ukendte, hvilket nok skyldes min aldre. Jeg husker ham dog fra filmen “Guld til præriens skrappe drenge”, hvor han i en ung alder spillede over for flere af de store skuespillere som Dirch Passer, Preben Kaas og Paul Hagen. Men han blev og var en af de helt store stjerner, og var ret kendte som komikere før i tiden. Hans søn, Sebastian Klein, står bag denne bog om sin far. En bog der fortæller om Jesper Klein liv på godt og ondt. Vi lærer Jesper at kende, og hører om hans store talent. Et talent der var ved at føre ham til udlandet, men som han takkede nej til. Han pådrog sig flere titler som  blandt andet skuespiller, komiker, forfatter, komponist og instruktør. Han var en kreativ mand, og lagde også stemme til en lang række af tegnefilm, hvor jeg især husker ham fra “Jungledyret Hugo”.

“Bastian, du skal lige gøre mig en tjeneste.”
“Hvad skal jeg gøre?” spurgte jeg beredvilligt.
“Du skal tage i Amager Centret og købe en ny faxemaskine.”
“Jamen, købte du ikke lige en i går?”
“Jo…,” svarede han tøvende.
“Men nu forholder det sig altså sådan, at jeg er kommet til at smide den ud ad vinduet…” (125-126)

Man kommer med denne bog helt tæt på, og høre om livet som barn, af to af Danmarks helt store stjerner, nemlig Jesper Klein og Lykke Nielsen. Der fortælles historier, der før har været ukendte og private for offentligheden. Som Sebastian selv skriver, så var det at skrive en bog om sin far, noget han i sine unge dage sagde for sjov til sin far, når de to kom op at diskutere:

“Du er for lille og dum. Gå ned i kælderen og modn.”
Jeg brugte altid mine to mulige modsvar. Enten:
“Når du bliver gammel, sender jeg dig på hjem!”
Eller:
“Når du er død, skriver jeg en bog om dig. Og den kommer til at hedde Fra min faders skygge!”
I begge tilfælde dukkede han nakken med ordene: “Uh, nej, det må du sgu ikke gøre.” (10)

Men han endte alligevel med at skrive bogen. En bog, der ikke skal ses som, at han hænger sin egen far ud, men tværtimod fortæller, hvordan det hele forholdt sig, for en af landets store stjerner. Og han gør det med den største respekt til manden han altid har set op til. Bogen har forhåbentlig også været med til at bearbejde Sebastians sorg, over tabet af begge sine forældre. Der er et par triste fortællingen med i bogen, hvilket bogen har krav på, da det jo er en biografi, hvor alt skal med – det gode og det onde. Efter endt læsning sad jeg med flere følelser og tanker i kroppen. Jeg havde næsten ikke lyst til at have hørt/læst de historier om Jesper. De triste af slagsen, der fortalte, hvordan alkohol blev en nær ven af Jesper Klein. Jeg blev trist, men også rørt, men sådan var hans liv. Bogen fortæller selvfølgelig også de gode, sjove og skæve historier, som blandt andet indeholder historien om, hvordan Jesper og hans kone Lykke mødte hinanden, og flere historier om de mange kendte mennesker, der kom hos familien.