Anmeldelse: “Guld i mund”

Anmeldelse: “Guld i mund”

Guld i mund – Til bords med Kamma Rahbek og H.C. Andersen. Historisk kogebog. Gertrud With. Udgivet hos Forlaget Alice. Udgivelsesår for denne udgave er 2018. Sidetal 123.

★★★★☆☆

Her kommer en kogebog lidt udover det sædvanlige, for dette er nemlig en historisk kogebog. I samarbejde med forlaget Alice, har Bakkehuset udgivet en kogebog. Bakkehuset er et litterært- og kulturhistoriskmuseum der viser tiden fra guldalderen og oplysningstiden, hvor det selv havde sin storhedstid. Ægteparret Kamma og Knud Lyne Rahbek ejede Bakkehuset fra 1802 til 1830, hvor de ofte inviterede til saloner. Ved disse saloner blev husets stuer fyldt op med spændende mennesker fra denne tid, der snakkede om tidens litteratur, videnskab, kunst og filosofi. Blandt disse folk kunne man blandt andet finde H.C. Andersen, B.S. Ingemann, Adam Oehlenschläger, H.C. Ørsted og mange andre. Under disse saloner blev der serveret skønne retter, som var typiske for guldalderen, vis kogekunst var hentet med inspiration fra de franske køkken.

Idéen bag kogebogen kan du læse om her. Dette er et lille udsnit fra bogen, der netop fortæller om, hvorfor de har udgivet i historisk kogebog:

“I marts 2018 åbnede Bakkehuset på Frederiksberg en historiskfortællende udstilling om 1800-tallets mad og spisevaner. Udstillingen består af fire sceniske tableauer, som giver et stemningsfyldt øjebliksbillede af fire sociale sammenkomster fra perioden 1796-1860. De fire tableauer viser fire forskellige miljøer: Du kan besøge Kamme Rahbek i Bakkehuset, hvor der drikkes te og spises smørrebrød. Eller du kan besøge forfatterinden Frederikke Brun i hendes salon på Sophienholm, hvor datteren Ida Brun fanger de besøgendes interesse med sine mimiske danse. Vi tager med H.C. Andersen til middag hos familien Collin, mens visekrigen mellem Andersen og Collin er på sit højeste. Og vi besøger Dreyers Klub, hvor borgerskabets mænd mødes omkring punchebollen og i den tætte, røgfyldte stemning synger lejlighedssange og drikkeviser.
De fire tableauer gav os lysten til at følge emnet helt til dørs med en kogebog, der rummer nogle af de opskrifter og retter, vi ved, der er blev sat til livs på Kamma Rahbeks og H.C. Andersens tid.” (s. 6)

Kogebogen består af fire kapitler, de fire miljøer som tableauerne udforsker – Til bords med Kamma Rahbek; Kun for mænd: Dreyers Klub; Salon, gelé og champagne på Sophienholm og Til bords med H.C. Andersen hos Familien Collin. Men der er også andre kapitler så som Indledning. Hvorfor en historisk kogebog og hvorfor lige nu?Man tager et sølvfad, Hvad man i øvrigt spiste, Brød og kager og flere til. Jeg synes særligt, at de to kapitler Indledning. Hvorfor en historisk kogebog og hvorfor lige nu? og Man tager et sølvfad var spændende at læse, da de fortæller historien om køkkenet i guldalderen.

Jeg har kun fået prøvet de opskrifter, hvor man har skulle bage, så som julekagen eller brødet til te. Hold nu fast, hvor smager det bare godt! Men jeg skal bestemt også prøve et par af de andre retter. Desværre er det sket en lille fejl i opskriften på Mandelkage, så derfor vil jeg anbefale, at man læser listen med ingredienser og fremgangsmåden grundigt igennem, inden man kaster sig ud i bagningen. Der er nemlig en ingrediens mere i fremgangsmåden, end i listen over ingredienser. Men er man til historie, guldalder eller bare mad – mad fra ældre tid – så er denne kogebog sagen. Brød og kager, fisk og supper, postej og tilbehør som syltede citroner, asier og små agurker, der er nok er gå i gang med.