Anmeldelse: “I det øjeblik var jeg din”

Anmeldelse: “I det øjeblik var jeg din”

I det øjeblik var jeg din. Mhairi McFarland. Oversat af Kamilla Pontoppidan Haderup. HarperCollinsNordic. Udgivelsesår for denne udgave er 2017. Sidetal 399.

★★★☆☆☆

Rachel slår op med Rhy, hendes kæreste gennem 13 år, midt under deres bryllupsforberedelser. En uenighed om de skal have en DJ til brylluppet, eller om Rhy og hans band skal spille, sætter gang i tankerne hos Rachel, og hun vælger at bryde deres forlovelse. Hun flytter ind i en smart lejlighed, der ligger centralt i byen, og hvor hun skal bo med sin nye tilværelse som single. Hun arbejder som journalist, for den lokale avis, og rapporterer om historier fra retten. Hun er stadig venner med Caroline, Mindy og Ivor, som hun lærte at kende på universitet. En firekløver, der står sammen i tykt og tyndt. Og de tre venner står derfor klar, da Rachel har afsluttet sit  forhold.

“Det strider jo imod enhver sund fornuft,” klager han altid. “Hvorfor skulle en mand omgivet af kvinder være homoseksuel? Der er ingen, der tror, at Hugh Hefner er det. Jeg burde åbenbart gå rundt i morgenkåbe og hjemmesko hele dagen.” (22-23)

Hendes veninde, Caroline, fortæller en dag, at hun har set Ben på biblioteket. Ben, alle pigerne så efter på universitet. Ben, der var Rachels bedsteven på UNI,  og som hun også var lidt forelsket i dengang. Ben er flyttet til Manchester med sin smukke kone Olivia. Olivia har svært ved at tilpasse sig livet i Manchester, og vel egentlig helst bo tættere på sine forældre. Rachels følelser for Ben bobler op til overfladen igen, men Ben er jo gift, og ser hende jo ikke som andet en en ven, eller gør han?

“Tak. Olivia og jeg fejrede toårs bryllupsdag i sidste måned.”
Navnet får det til at snøre sig sammen indeni mig. Alle overklassepigerne på vores studie hed Olivia, Tabitha eller Veronica, og vores ikke så tjekkede tomandsbande plejede at gøre fælles front mod dem. Men nu havde han så på forræderisk vis giftet sig med en af dem. Jeg ønskede et øjeblik, at jeg havde en Toby at gøre gengæld med. (62)

Det tog mig et stykke tid, før denne bog fangede mig. Jeg skulle over 100 sider ind i bogen, før den fik min interesse. Jeg har læst et par bøger i samme genre, chick-lit, som denne bog, og denne bog er også udmærket, til dem, der elsker disse bøger. Jeg må dog indrømme, at jeg har læst andre, der fangede mig mere, og hurtigere. Det er lige før jeg synes, at bogen godt kunne have været 100 sider kortere, da der efter min mening sker for lidt gennem de 400 sider. Den har dog et par sjove øjeblikke, og jeg kunne godt lide de steder i bogen, hvor Rachel har flashback tilbage til sin tid med Ben på studiet. Når det så er sagt, så har jeg ikke tænkt mig helt at glemme Mhairi McFarland, for hun har skrevet tre andre bøger, der har fået fine anmeldelser. Så jeg prøver at læse hende igen, bare med en anden bog.

Har du læst nogen bøger af Mhairi McFarland? – Hvis ja, hvad synes du om dem?