Anmeldelse: “Julebestiariet”

Anmeldelse: “Julebestiariet”

Julebestiariet. Skrevet af Benni Bødker. Illustreret af John Kenn Mortensen. Forlaget Cobolt. Udgivelsesår for denne udgave er 2017. Sidetal 104.

★★★★★☆

Julebestiariet er en ny type julekalender, der giver dig en overlevelsesguide til vinterens monstre. Du får de vigtigste fakta om hvert af de væmmelige monstre, og livsvigtig læsning i decemberdagene op til jul. Hver jul myldrer det frem med alskens farlige vintervæsner. Benni Bødker har researchet og indsamlet oplysninger om 24 af de fæleste julemonstre, og monstertegner John Kenn Mortensen har illustreret

Julebestiariet” er noget så fin. Jeg læste bogen på en dag, for siderne tog hinanden. Jeg er vild med at lære om julen, og også om julen og dens traditioner fra andre lande. At det så lige er julens monstre og spændende væsner, gør bestemt ikke noget. Dette viser sig nemlig at være en ret praktisk guide, især hvis man holder jul i andre lande. Danmark er dog ikke helt monsterfri, men er nok et af de mere sikre steder ved juletid. Denne bog er delt op i 24 kapitler. Hvert kapitel beskriver, fortæller og ikke mindst guide dig til en sikker jul, hvis du skulle løbe ind i et af decembers monstre. Med de 24 kapitler, kan man på den måde vælge at læse bogen, ved at følge kapitlerne som datoerne frem til jul. Jeg kan ret godt lide ideen, om en boglig julekalender. Det er sjovt, og man har læsestof til alle 24 dage i julemåneden. Gerne mere i denne stil, tak.

Flere af disse monstre og uhyggelige væsner husker jeg fra julekalenderen med Pyrus. Blandt andet Zwarte Piet, der kendes i Holland. Befana, der også er kendt som Juleheksen. Hun stammer fra Italien, flyver på en kost og giver kul til de uartige børn. Og sidst men ikke mindst, så er der også Nissen, og hvem kender ikke bare en lille smule til ham? I år genudseender TV2 Pyrus, hvor det netop er den kalender, hvor de skal finde ud af, hvad en nisse er. De har besøgt de gamle dage, og her lærer man blandt andet mere til nissen eksistens.

Bogen har et rigtig pænt, julet og flot layout. Jeg elsker den røde julefarve, og de små detaljer. Derudover har John Kenn Mortensen genskabt de uhyggelige monstre ved juletid, på bedste vis. Så godt endda, at denne juleguide faktiske er uundværlig. For efter at have læst denne bog, så tror jeg bestemt ikke, at jeg skal holde jul på Island. Note til jer læsere: Det vil I heller ikke, men få fat i denne bog for en sikkerheds skyld. Det er nemlig ikke kun Island, der gemmer på de skræklige af slagsen. Bogen guider ved at skrive hvor de findes, hvordan de ser ud, hvilken fareklasse fra 1-5 de befinder sig på, og et tip til overlevelse.

Efter endt læsning, har jeg lånt bogen ud til min søster. Hun er nemlig pjattet med Pyrus, så jeg tænkte denne bog var perfekt for hende at læse. Da jeg fortalte hende om, at jeg havde taget en bog med til hende, som hun kunne låne, der handlede om julens væsner, der blev hun begejstret. Julelys var nærmest i hende øjne. Hun læser ikke så meget og så ofte som jeg, så derfor elsker jeg, når jeg selv har læst en bog, og jeg mener den også er for min søster. Jeg glæder mig til at høre, hvad hun synes om den.