Anmeldelse: “Julen varer længe…”

Anmeldelse: “Julen varer længe…”

Julen varer længe… . Francesca Hornak. Oversat til dansk af Rebekka Hjelholt Svendsen. Alhambra. Udgivelsesår for denne udgave er 2018. Sidetal 429.

★★★★☆☆

Det er jul og familien Birch skal holde jul for første gang, i mange år, hvor de alle fire er samlet. Storesøster Oliva er læge, og er denne jul tvunget hjem, efter at have bekæmpet Haag i Liberia. Fra hun er ankommet til England, skal hun være i karantæne i en uge, for at sikre, at hun ikke selv har haag og er en sundhedsrisiko for befolkningen, men hun skal da ikke være alenen i julen. Hele familien Birch rykker ind på Weyfield, mor Emmas tidligere, storslået barndomshjem, i Norfolk, hvor de nu skal overleve en uge sammen i familiens skød. Det viser sig at byde på en del udfordringer, for alle har hemmeligeheder, og før man ved af det, vælter skeletterne ud ad skabet!

HOLD NU OP… Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal sige. Familien Birch oplever godt nok meget, og så lige i juledagene. I bogen følger vi Familien Birch og kapitlerne skifter mellem at fortælle fra de forskellige i familien. Familien består af far Andrew, der tidligere har rejst rundt i verden som journalist og rapporteret om krigens gang. Nu har han en klumme og er madanmelder på The World. Mor Emma er det man kalder hjemmegåendehusmor, hun er sådan en mor, der tager sig rigtig godt af folk og altid sørger for, at folk ikke mangler noget. Hun havde tidligere et cateringfirma, men opgav det for at passe familien, så Andrew kunne rejse. Andrew og Emmas forhold er ikke helt som det har været, og de er langsomt holdt op med at fortælle hinanden ting. Lillesøster Phoebe bor, i en alder er 28 år, stadig hjemme og arbejder med reality-tv. Hun har været kærester med George i 6 år, og så er hun meget glad for sig selv, og går meget lidt op i verdens nyheder, modsat sin søster. Og så er der storsøster Oliva, der som sagt er læge og denne jul vender hjem for første gang, i mange år, for at holde jul med sin familie. En jul de alle er spændte på, da den ikke er som den plejer at være. Alle har de deres hemmeligeheder, de holder skjult for resten af familien, men det går ikke så godt, og det kunne minde om en lavine, der bare bliver ved og ved. Selv Oliva, som ikke har været hjemme i lang tid, går rundt med en kæmpe stor hemmelighed. Og når jo, så er der lige Jesse, Andrews hemmelighed… Han har også et par af kapitlerne i bogen.

Bogen har sine søde og varme øjeblikke, og er man til chick-lit, kan denne klart anbefales. Det er virkelig fedt, at historien fortælles fra flere personer, da det sætter alle situationerne i alle mulige forskellige synefelter og perspektiver. Selvom bogen har jul i titlen, synes jeg sagtens den kan læses på andre tider af året. At hele handlingen sker i julen, er “bare” en ekstra bonus for os, da vi alle kender den særlige følelse og stemning op til jul. Historien kunne sagtens finde sted på alle mulige andre tider af året, da emneren springer rundt fra øst til vest og fra syd mod nord.
Der er et element imod slutningen af bogen, som jeg har det lidt blandet med. Uden at afsløre, hvad der sker, så var elementet på en måde både ventet, hvor jeg tænkte “Selvfølgelig skal det lige ske!”, men samtidig blev jeg også lidt trist over det og tænkte “hvorfor skal det lige ske?”. Det overraskede mig lidt, at man havde valgt, 22 sider før slutningen at proppe den drejning ind, men igen, hvorfor ikke? Der er allerede sket så meget i og for den familie, og de skal nok klare det.