Anmeldelse: “Kattegæsten”

Anmeldelse: “Kattegæsten”

Kattegæsten. Takashi Hiraide. People’sPress. Oversat til dansk af Mette Holm. Udgivelsesår for denne udgave er 2018. Sidetal 183.

★★★★☆☆

Er du til minimalisme, ro og stilhed, japansk kultur eller bare til katte, ja så er denne bog måske noget for dig. Bogen handler om et japansk par i trediverne. De arbejder begge to meget, og deres forhold lider lidt under dette, da de bruger mindre og mindre tid sammen nu, end de gjorde, da de første fandt sammen. De bor til leje i et anneks, som hører til et større hus, hvor et ældre ægtepar bog. En dag går en kat en tur i deres have. De ligger begge to mærke til den, og snart får de besøg af den igen. Den vender op og ned på deres dagligdag, deres rutiner og ja, deres forhold. Denne lille kat, Chibi, bliver som et barn for dem. Men de ved godt, at den ikke er deres, men naboens. Alligevel har Chibi fået en lille papkasse samt en madskål, hvor der ofte bliver lagt en stegt makrel. Men det bliver ikke ved med at være sådan, og du må læse bogen, for at finde ud af, hvad der så sker.

Bogen voksede for mig. Jeg var ellers begyndt på den tilbage i maj måned sidste år, da den lige var udkommet, men jeg synes godt nok, jeg havde svært ved at koncentrere mig om den. Jeg synes ikke, at der skete noget og tempoet var alt for langsomt. Så jeg lagde bogen på hylden. Forleden dag, efter mere end et halvt år, tog jeg så bogen frem igen. Nu havde indholdet en helt anden effekt på mig. Jeg kunne forholde mig til det, i mine øjne, rolige tempo. Jeg satte pris på den enkelte handling, som fik lov til at folde sig ud på sine egne præmisser. Følelserne og ikke mindst forståelsen for handlingen blev tydeligere. Særligt over for de to hovedpersoner, og deres rolle som det barnløsepar, som lærte noget om dem selv igennem kattens besøg.

Jeg tror på, at der er noget om, hvornår vi læser hvilke bøger, og hvad vi så får ud af dem, når vi har læst dem på det tidspunkt i livet. Måske man skulle give en “minde god” bog en chance til? Jeg har hvert fald læst et par bøger, hvor jeg ikke helt følte så meget for dem, efter endt læsning. Hvad tænker du om dette? Tror du, at der er nogen bøger, der skal læses på bestemte tidspunkter i livet? Eller har du læst en bog flere gange, hvor din læseoplevelse blev ændret for hver læsning?