Anmeldelse: “Kronhjortens endelige brøl”

Kronhjortens endelige brøl. Gazelle Buchholtz. Tell me a story, Toru. Udgivelsesår for denne udgave er 2017. Sidetal 4.

★★★★★☆

En jæger overvåger nøje den store, flotte kronhjort, der danser rundt efter en hun. Kønshormonerne flyver rundt i hjorten, og den brøler til hvert et medlem af flokken. Den er svær at få ramt på, da den næsten ikke står stille. Hjorten har hele 14 takker i sit gevir. Sikke et trofæ at have hængende på væggen. Men jægeren får skræmt kronhjorten væk, og han må så på jagt efter en anden, for at gå tomhændet hjem er ikke en mulighed.

“Den har i timevis danset frem og tilbage foran riffelsigtet på jagt efter hunner, der er klar til et knald”. (1)

Denne novelle fik mig både til at sige “Uhh”, “bvard” og “ad!”, da der er et sted i novellen, hvor der sker noget ulækkert. Dette er ikke en dårlig ting, som trækker ned i bedømmelsen. Tværtimod trækker det op, når man med sin beskrivelse og skrivestil kan få sin læser til at gyse. Men også, når man kan få sin læser til at grine! For jeg fik altså også grint og sagt “Haha!”, og jeg endte, efter min læsning, med et stor smil på læben. Selvom det er en kort tekst, på små fire sider, og hurtigt læst, så sker der alligevel en del. Jeg er ret imponeret. Novellen er sjov, og jeg er vild med Gazellas skrivestil. Jeg glæder mig allerede til at læse Gazellas andre noveller.

Novellen er fra forlaget Tell me a story, Toru, og jeg er allerede stor fan! Teksterne er digitale, men fås også som lydbog. Følgende står på forlaget hjemmeside:

“Tell me a story, Toru er et digitalt forlag, som sætter fokus på ordet som kunst. Noveller og digte udgivet hos Tell me a story, Toru er små kunstværker med forfatteren som eneste korrektør. Værkerne er formidlet på både skrift og lyd. Tekster er tæt på det originale manuskript for at skabe en tættere kontakt mellem forfatter og læser, mens lydbøger giver mulighed for at høre en oplæsning af værket med lyden af forfatterens egen stemme.”