Anmeldelse: “Min Bullet Journal”

Anmeldelse: “Min Bullet Journal”

Min Bullet Journal. Frydenlund. Udgivelsesår for denne udgave er 2018. Sidetal 224.

★★★/★☆☆

Sidste år anmeldte jeg Min notesbog fra Politikens Forlag, der var deres bud på at lave en bullet journal til folk, der gerne vil i gang med bullet journals, men som ikke rigtig kan få taget sig sammen. Du kan læse min anmeldelse HER. Nu er der endnu et forlag, der har kastet sig over en “færdiglavet” bullet journal, og jeg vil igen prøve at anmelde dette koncept. Denne gang er det forlaget Frydenlund, der har kastet sig over projektet. Jeg er ret vild med  coveret, og jeg er helt skudt i de blå “vandmærker”. Denne bullet journal ser utrolig flot og dejlig indbydene ud. Samtidig synes jeg også, at størrelsen på den, er tilpas. Den er hverken for stor eller for lille.Desværre synes jeg ikke ligeså godt om indholdet, som jeg synes om dens ydre. Jeg synes det bliver lidt kedeligt, at siderne over ugerne er i det samme design, igennem helle journalen. Det kunne være sjovt, hvis ugerne var sat op forskelligt, med 3-4 designs, der så gik igen. Og her tænker jeg netop på friheden, når det kommer til bullet journals, der lidt i mine øjne, går tabt. Folk laver selv det design, de lige føler for den uge, de er i gang med. Samtidig synes jeg også, at felterne til dagene, virker en smule små. Det handler nok om, at vi alle har hver vores favorit, når det kommer til opsætningen i kaldenere. Jeg kan foreksempel godt lide, at to sider svare til en uge, som i denne bullet journal. På den måde kan man se, hvad der skal ske i ens uge og hele tiden holde styr på sine aftaler i denne uge. Men som nævnt før, så er kasserne for hver dag, meget små, set i min optik. Hver uge, er udover de syv kasser til alle ugens dage, også sat op med en kasse til ting man skal huske, en to-do liste, et felt for ugens mål samt en kasse til en madplan.Indimellem er der også sider, hvor man kan lave forskellige lister. Når en ny måned begynder, er der en oversigt, et skema over alle månedens dage, hvor der også er lavet to felter til noter og ting man skal huske. De to sidste sider i måneden, sluttes af med Måneden der gik, hvor der igen er gjort plads til noter, idéer, månedens opnåede mål samt månedens højdepunkter. Man kan ligeledes notere ens humør, om man har været/er glad, trist, stresset, lykkelig, vred eller eftertænksom. Der er også sat illustrationer ind, som kan farvelægges – både store under Måneden der gik, men også små, der kan findes under de forskellige uger. Derudover er der også andre spændende sider, både i starten og til slut som f.eks. en årskalender, en lidt til bøger jeg vil læse, juleønsker og meget mere.I forhold til Min notesbog, som var Politikens Forlags bud, på en “færdig lavet” bullet journal, så er der her i Min Bullet Journal fra Frydenlund, skuet mere ned for hele det her med, at vi skal leve sundt. Der er her skruet ned for tracking er meditation, vand, motion og kostplan, hvilket faktisk er ret, for det kunne godt stresse en lidt, hvis man slet ikke var der i sit liv, hvor man kan overskue alt det på en gang. Og ja, det var selvfølgelig sider man bare kunne se bort fra, men de fyldte nu alligevel meget i den notesbog. Her er der skruet mere op for at lade bogen være en kalender, hvor man selv kan tilføje, hvis man ønsker at holde øje med, hvor meget vand man drikker, og hvor mange skridt man går om dagen. Dog til en vis grænse, for man kan ikke selv bestemme, hvor man vil have sine forskellige dage placeret på siden.Umiddelbart tænker jeg, at Min Bullet Journal er et fint bud på en hjælpende hånd / til dels færdig designet bullet journal, til nye folk i bullet journal verdenen. Jeg tænker denne bullet journal kunne være god til unge piger. Og det tænker jeg blandt andet på grund af det overordnet design. Der er små søde illustrationer i bogen, og skrifttypen er fin. For mit vedkommende bliver det lidt for sødt og fint. “Pudsenusset” – det er lidt ordet, der falder mig ind, men alligevel ikke det helt rigtige, for jeg synes ikke det ydre helt spiller sammen med det indre. Det svære, ved at anmelde sådan “bøger”, notesbøger og kalendere er, at det jo er så forskelligt, hvordan folk fortrækker at holde system i deres aftaler, noter og idéer. Og her handler det særligt om bogens stil. For mig fungerer denne bullet journal ikke rigtig, netop på grund af lige dens stil, men jeg kan sagtens se den som værende god, i nogle andres hænder. Så derfor har jeg valgt at give denne bullet journal 3-4 stjerner.