Anmeldelse: “Når mørket kommer krybende”

Når mørket kommer krybende. Fem horror-noveller. A. Silverstri, Gudrun Østergaard, Morten Carlsen, Patrick Leis og Teddy Vork. Enter Darkness. Udgivelsesår for denne udgave er 2018. Sidetal 74.

★★★★☆☆

Når mørket kommer krybende er en bog bestående af fem horro-noveller, udgivet af det danske forlag Enter Darkness. De fire stjerner er en samlet bedømmelse af hele bogen. Jeg anmelder hver novelle for sig, da jeg synes novellerne spænder bredt mellem tre og seks stjerner, og da horro-faktoren er meget forskellig.

Fra Brændingen af Morten Carlsen:  ★★★☆☆☆
Novellen handler om en mand, der er vendt hjem til hans fødested for en stund, da hans far er død og skal begraves. Han fik som barn fortalt uhyggelige historie om The Black Crescent, der forliste ikke langt fra kysten i 1852. Og han opleve også uhyggelige ting nær marehalmen. Der er noget med det forliste skib og hans familie, men hvad? Denne novelle fangede mig ikke rigtig, og jeg tror lidt jeg overså/læste over, hvad det uhyggelige skulle være. Jeg valgte derfor at læse novellen igen. Det er egentlig fint skrevet, og elementerne er der, men alligevel formår uhygge-faktoren ikke helt at komme igennem. Men det er faktisk fint, at denne er først i bogen, for stemningen og horror-barometret stiger fra novelle til novelle.

Et drømmebarn af Patrick Leis: ★★★★☆☆
Daniella og Tommy har lige fået en datter, men det er ikke så nemt for Daniella at falde ind i sin nye rolle som mor. Eller er det? I gave af en eller anden, har de fået en dukke til deres datter. Daniella begynder at høre mærkelige lyde fra barneværelset, og når hun kommer ind, ligger dukken midt på gulvet, men tættere på barnets seng end før, hvor den ellers var sat. Oplevelserne med dukken bliver værre for Daniella. Er det Daniella, der er syg? Eller er der rent faktisk noget uhyggeligt med dukken? En god historie, der lidt mindede mig om gyserfilmene med dukken Annabelle

Svarthdel af Teddy Vork: ★★★★★☆
Kan du høre lyde fra loftet? Som om der er noget, der går rundt? Hvis ja, så advarer jeg dig lige på forhånd, inden du begynder på denne novelle. En familie er flyttet til et hus i … Sønnen var ikke meget for at flytte, men forældrene opmuntre ham med, at det nok skal gå. Sønnen klager en dag over lyde fra loftet. Hans forældre ved ikke helt, hvad de skal sige. En dag går moderen op på loftet, for familiens kat har været væk længe. Hun ligger hurtigt mærke til, at der er mærker i gulvet. Men mærker efter hvad? Det ligner ikke noget fra et dyr. Moderen gå længere inde på loftet. Pludselig hører hun en grine og en hæs stemme bag sig. Hvem eller snarere hvad kan det være? En spændende novelle, der leger med lydene på loftet.

Et barndomshjem af Gudrun Østergaard: ★★★★★★
Gudrun Østergaard, hvad er det dog for en slutning!?!? Denne novelle slutter med en rigtig cliffhanger, og fantasien får frit spil til at digte videre. Cecilie flytter ind hos sin faster, da fasteren skal ud at rejse i 14 dage, og Cecilie så kan passe huset i mens. Men der er noget med huset. Det er hvert fald vigtigt, at man husker at lukke dørene efter sig, at man ikke er på første sal efter mørkets frembrud om lørdagen, og det er heller ikke sikkert, at man kan gå ned i kælderen senere på dagen. Og man skal slet ikke gå ind i et rum, hvis ikke man føler sig sikker. Det handler om at bruge sine sanser, og man må ikke vise, at man er bange. Men hvad er det lige der sker, hvis man gik op på første sal om lørdagen, efter mørket havde meldt sin ankomst? Jeg var ret vild med denne historie, og som skrevet i starten, den slutning der… Den var næsten ond.

Blinde Killinger af A. Silvestri: ★★★/★☆☆
Denne novelle var lige i overkanten for mig, da handlingen er noget så makabre. Og ja, det er jo en horro-novelle, men Aaad! Jeg lukkede næsten øjnene på et tidspunkt, og overvejede kraftigt om jeg skulle stoppe med at læse. Uhh den er uhyggelig, denne noveller. Den handler om en dreng, der bor på en gård med sin far. Hans to brødre er noget ældre end ham, og er rejst. Hans mor døde i barsessengen, da hun havde født ham. På gården bor mange katte, der er med til at fange de mange rotter. Men de har for mange katte. Drengen er meget fascineret, når hans far tager et kuld kattekillinger med ned i kælderen. Han giver dem først en lussing, så de besvimer, inden han kommer dem i en sæk, som så kommes i en stor tønde med vand. Drengen begynder selv at tage livet af dyr. Han begynder / øver sig med rotter, inden han en dag går skridtet videre til kattekillingerne. Og så skriver jeg ikke mere, for bare tanken om beskrivelsen gør mig dårlig.

Alt i alt var det en god læseoplevelse, og jeg er glad for at have læst denne novellesamling. Jeg er faktisk ret glad for at læse noveller, men jeg har bare en tendens til at læse romaner, da der udgives flere af dem og de har mere reklame.  Så hvis du kender en samling, eller bare en enkelt novelle, så tip mig eget gerne om den i kommentarfeltet.