Anmeldelse: “Perfekt”

Anmeldelse: “Perfekt”

Perfekt. Cecelia Ahern. Oversat af Marie Kopp. Politikens Forlag. Udgivelsesår for denne udgave er 2018. Sidetal 368.

★★★★★☆

“Perfekt” er bog nr. 2 i serien om pigen Celestine, i det ellers så perfekte samfund, så hvis du endnu ikke har læst “Flosset”, der er den første bog, så advares du nu om, at der i denne anmeldelse kan være spoilere. Du kan finde min anmeldelse af “Flosset” her: Anmeldelse: “Flosset”

Kort fortalt: Jeg slugte bogen. Siderne blev bare ved med at tage hinanden. En efter en. Kapitel efter kapitel, og til sidst var bogen slut. Det er nu smart tænkt, at bogen har små, korte kapitler, for så bliver man ved med liiige at tage en side mere, og endnu et kapitel, og så er bogen læst færdig før man ved af det. Det var endnu engang en fantastisk rejse at være med på. Spænding, kærlighed, fare, alliancer og mod. Wauw, jeg er vild med den serie. Gid dette dog ikke havde været den sidste bog, men at der kom mere om dette interessant og en smule skræmmende samfund.

Men som sagt, dette er anden og sidste bog om Celestine. Hun er på flugt fra Lavet og dommer Crevan, og gemmer sig på sin bedstefars gård. Angiverne kommer ofte for at søge efter hende på gården, men har aldrig fundet hende. Alligevel bliver de ved med at komme forbi, og en dag dukker de op uden den velkendte sirene fra deres biler, der ellers normalt bruges, for at gøre opmærksom på deres ankomst. Celestine er tæt på at blive fundet denne gang, men hun undviger og gemmer sig i skoven. Her finder Carrick og to andre hende senere hen, og de tager hende med til et særligt sted, hvor andre flossede bor og lever sammen. Men det er ikke uden fare, for Celestine er den mest eftersøgte person i landet, da hun er i besiddelse af den ting, der kan fælde dommer Crevan og hele Lavet. Bare fordi andre mennesker også er stemplet som flossede, kan man så stole på dem? Hvem er på Celestines side, og vil kæmpe med hende for medfølelse og retfærdig for alle?

“Der er den person, man synes, man bør være, og så er der den person, man i virkeligheden er. Jeg ved ikke, hvem jeg bør være, men nu ved jeg, hvem jeg er. Og det må da være det perfekte sted at begynde igen.” (356)

Jeg har været ret så glad for denne serie, og det er lige før, jeg håber den bliver filmatiseret. Den har helt sikkert handling og materiale til en film eller to, og den kunne blive en perfekt tilføjelse blandt de andre film i rækken, som f.eks. The Hunger Games. Hmm.. hvem kunne vi mon se i rollen som henholdsis Celestine, Carrick og Art? Har du nogle bud?

Dog har jeg et lille opstød, jeg bliver nødt til at nævne. Bogen godt kunne have brugt endnu en gennemlæsning for korrektur. Jeg fandt flere fejl, som jeg næsten ærgrer mig over at have fundet, for handlingen fejler slet intet. Men disse fejl ødelægger ens læseoplevelse,  og det er bare ikke sjovt, når man flere gange skal genlæse en sætning igen og igen, fordi man først tro man selv har læst forkert, og det ikke helt giver mening, men så finder man ud af, at der er tastet noget vrøvl ind. Disse fejl betyder selvfølgelig ikke noget for bogens handling. Handlingen er stadig fantastisk god, men oplevelsen påvirkes bare meget i denne bog, da det ikke kun drejede sig om en, to, tre fejl, men derimod flere. Bogen handler om et perfekt samfund, og om, at folk skal være så perfekte som muligt. Men ingen er 100% perfekte. Alle har vi vores “småfejl”, og hurra for det. Det lidt sjove med denne bog, hvis titel ligefrem er “Perfekt” er, at heller ikke den, lever helt op til det ellers så perfekte, da den også besidder en del fejl i teksten.