Anmeldelse: “Prinsen Løven & Falken

Anmeldelse: “Prinsen Løven & Falken

Anmeldereksemplar fra forfatteren

Prinsen Løven & Falken. Deniz Usudur. Forlaget Det Evige Ønske. Udgivelsesår for denne udgave er 2017. Sidetal 93.

★★★/★☆☆

Bogen består af tre små eventyr, der hænger sammen. Som læser følger vi en prins, der i det første eventyr er på jagt efter lykke. Han møder en klog, gammel mand, der ejer og har læst alle bøger i hele verden, og som vil hjælpe prinsen i sin søgen efter lykke. I det næste eventyr er prinsen på jagt efter en prinsesse. Han søger nemlig nu efter kærligheden. Og i det sidste eventyr møder han onde mænd, som han skal besejre for at redde folket i landsbyen.

Da forfatteren Deniz skrev til mig, og spurgte, om jeg ville anmelde denne bog, så nævnte han også, at målgruppen for bogen er de små børn. Så hvis jeg ville have det i mente, når jeg læste, så ville jeg forhåbentlig få mere ud af den. Jeg har haft alderen i hovedet, når jeg har læst, og jeg må sige, at bogen passer ganske udmærket til den målgruppe. Bogen byder på alt det velkendte fra eventyr med prinser og prinsesser, kloge folk, onde folk, og den lykkelige slutning. Og derudover lærer man utrolig meget omkring livet. Blandt andet, at kærligheden kommer indefra, og at det ikke er nok at læse om lykke, for at føle sig lykkelig.

Det første, der faktisk fangede mit øje, var det manglende komma i overskriften. Efter det var jeg lidt tilbageholdende for, hvad der ventede mig i bogens indhold. Jeg blev overrasket. Som skrevet ovenfor, så synes jeg faktisk bogen har nogle fine elementer, som børn kan tage med sig, i deres jagt på lykke, kærlighed og gennem de svære tider. Derudover har bogen et par farverige og fine illustrationer, som stort set er på hver anden side. Jeg har valgt at give bogen 3-4 stjerner ud af 6, da jeg ikke helt kan belsutte mig. Jeg synes nemlig selve moralen fra fortællingerne, og altså det man kan tage med sig efter endt læsning trækker bogen op, selvom det måske lidt er set før med så mange andre eventyr, men et ganske fint bud på en lille eventyr bog til de yngste.