Anmeldelse “Ræven og Nissen”

Anmeldelse “Ræven og Nissen”

Ræven og Nissen. Astrid Lindgren. Oversat af Kina Bodenhoff. Gyldendal. Udgivelsesår for denne udgave er 2017. Sidetal 30.

★★★★★☆

Dem af jer, der kender mig ret god, og som kender til min læsning ved, at jeg er utrolig glad for Astrid Lindgren. Min samlingen af bøger, skrevet af Sveriges store forfatterinde, vokser stille og roligt. Den seneste bog, der er blevet en del af samlingen, er den netop genudgivet bog “Ræven og Nissen“. Julen er så småt på vej, så lad os byde den velkommen på bedste vis, i selskab med Astrid Lindgren.

Ræven og Nissen er illustreret af Eva Eriksson, og er ret så sød og fin. Billederne er flotte og virkelig hyggelige. De skaber den rette stemning af den kolde, mørke decembertid, og varmen inden for i julestuerne. Historien handler om Mikkel ræv, der vågner i sin hule, og er sulten. Mikkel ved, at man kan finde mad nede hos menneskene, så han lister ud af skoven, og ned til gården. På gården har de høns, og dem vil Mikkel gerne have fat på. Menneskene er travlt optaget inden for, så hvem skulle kunne opdage ham? Lige da Mikkel næsten er inde i hønsehuset, hører han og hønsene små skridt. Det er nissen, der passer på gården, og han vil ikke lade Mikkel spise nogle af hønsene. Så han laver en aftale med Mikkel  ræv om, at han vil dele den risengrød, der hver aften bliver sat ud til ham af børnene på gården, med ham, så han ikke spiser nogle af gårdens dyr.

Det kan godt være, at fortællingen er kort, men illustrationerne får en til at sidde og beundre siderne længe. En sød og flot fortælling til den søde juletid.

Hvilke julbøger læser I op til jul?