Anmeldelse: “Salatsnedker”

Anmeldelse: “Salatsnedker”

Salatsnedker. Ditte Ingemann. Politikens Forlag. Udgivelsesår for denne udgave er 2017. Sidetal 248.

★★★★★☆

Vi er atter i januar, og mange har ønsket om at spise sund mad og føre en sundere livsstil. Det har jeg også. Så for at inspirere lidt, og holde motivationen oppe, vil jeg her i januar anmelde kogebøger. Kogebøger, der har fokus på sund, god og grøn mad. Forhåbentlig er disse anmelderser med til at inspirere. Jeg har fået lov til at dele en opskrift fra hver bog, så vi er faktisk hjulpet godt på vej.

Ditte Ingemann skuffer aldrig, og hendes nyeste kogebog, Salatsnedker, vil være et sikkert hit hos de fleste. Salatsnedker er endnu en fantastisk og inspirerende kogebog fra Ditte Ingemanns hånd. Ditte har udgivet et hav af skønne kogebøger, og jeg har selv flere af dem stående på min reol. Derudover følger jeg hende på Instagram, og læser med på hendes blog, The Food Club. Ditte har altid gang i et eller andet spændende, om det er en bog, en rejse eller et nyt projekt, så finder man altid god inspiration hos hende.

Hendes seneste kogebog, Salatsnedker, er en bog fyldt op med salater. Bogen indeholder 8 kapitler, der står i madens tegn. Her finder man salter i kategorierne; Fyldige, Lette, Lune, Festlige, Feminine, Maskuline, Supersunde og Tilbehør. Der er her salater til enhver lejlighed, for hvis du den ene dag, vil have noget varmt kan du finde det her, eller får du en flok tøser på besøg, kan du f.eks. finde salter under den feminine kategori. Derudover er der også kapitler, som skal ses som en hjælpende hånd. Ditte fortæller nemlig både om Salatværstedet, Salatgrej, Salatens opbygning og meget mere. I kapitlet, Salatgrej, guider Ditte dig gennem værktøjer og redskaber, der er anvendelige, når du skal lave salat. Du kan blandt andet læse, hvorfor et mandolinjern er uundværlig i Dittes øjne.

Et kapitel, jeg synes er ret så fint, er det der hedder Salatens opbygning. Her har Ditte lavet en oversigt med kolonner, der viser, hvilke ingredienser, der er gode i din salat, og hvilke elementer, du kan bruge for et godt resultat i din salat. Kolonnerne er delt ind i kategorier, der består af seks overskrifter. Kategorierne er Det fyldige, Det grønne, Det sprøde, Det flydende, Det bøde og Det ekstra. Og så kan man vælge og sammensætte noget fra hver kolonne, så man får en god og dejlig salat.

En anden ting, jeg godt kan lide er, at en stor del af opskrifterne er ret simple at lave. Der bliver heller ikke brugt et hav af ingredienser, og man kan kommer ret langt med blot en håndfuld. Så denne bog er især god til dem, der gerne vil spare lidt tid i køkkenet, men ellers til alle der ønsker at stifte bekendtskab med nye salater.

Og nu til den delte opskrift:

SQUASHNUDLER MED FRISKE FIGNER

Squash er en fantastisk grøntsag. Udover at være sund kan den bruges til både kolde og varme retter. Her har jeg kørt en squash på en spiralizer og brugt den som en slags nudler. Har du ikke en spiralizer, så skær squashen på et mandolinjern eller i tynde strimler med en kartoffelskræller eller julienneskræller. Salaten er god til fisk.

• 2 squash
  • 6 friske, modne figner
  • 1 avocado