Anmeldelse: “Se mig”

Anmeldelse: “Se mig”

Se mig. Gina Jaqueline og Marie Duedahl. Turbine. Udgivelsesår for denne udgave er 2018. Sidetal 278.

★★★★★☆

Jeg har kun beskæftiget mig med ting, der interesserer mig, og som jeg brænder for. Hvis du kun går efter målet, glemmer du halvdelen af, hvad du har lært, når du endelig når det. Men din viden skal bruges ude i virkeligheden, det er der, at den ægte eksamen er. Jeg vil gerne have lov til at kunne lave, lige hvad jeg vil. I den rækkefølge, som jeg selv har lyst til. Det er blandt andet det, som jeg håber, at denne bog kan inspirere til. At folk tør begynde at lave deres egne ting og får øjnene op for, at der er mange veje gennem livet. – Gina Jaqueline (s. 277)

Gina Jaqueline blev landskendt, da tv-serien “En sugardaters fortællinger“, rullede over skærmen tilbage i 2017. En serie, der viste en ung kvindes liv som sugardater her i Danmark. Et emne der bestemt ikke har været meget snak om tidligere, men som Gina modigt tog op, da hun valgte at invitere Danmark med ind i sit liv, som vi kunne følge via tv-serien. Gina er ikke længere sugardater, og med sin bog “Se mig“, fortæller hun hele sin historie. Både om forløbet med optagelserne til serien, om seriens vinkel og de valg DR tog, da de valgte kun at vise den side af Gina, der var sugardater. Men i serien var det tydeligt at se, at Gina var meget mere, end det DR prøvede at gøre hende til. Hendes sjældne og spændende karakter kom, i mine øjne, kraftigt til  udtryk, og skinnede igennem selvom det handlede om sugardates og sugardaddys. Hun fyrede det ene guldkorn af efter det andet, og nu har hun udgivet en bog, hvilket jeg er så glad for! Hun var ikke bare en eller anden dum tøs, der manglede noget på øverste etage, der kunne være med til at “retfærdiggøre” hendes valg, om at blive en sugardater.

Jeg tror ikke, at den lige vej nødvendigvis får folk derhen, hvor de burde være. Jeg tror på den snørklede vej.” – Gina Jaqueline (s. 275)

Bogen byder på en lang række af spændende kapitler. Vi hører om hendes familie; Om hvordan hendes forældre fandt hinanden og fik to børn sammen, men som også endte med at gå hver til sit; Om tilværelsen med en dominerende stedfader, der førte til den hårde barndom, og som var medvirkende til de mange dæmoner; Om kampen med en spiseforstyrelse, Om skolegangen og mangel på samme; Om hendes store interesse og ikke mindst viden om mode; Og ikke mindst historien om, hvordan hun havnede i sugardating miljøet, og meget, meget mere. Man har lyst til at give hende det største kram, for hvorfor har hun skulle opleve så mange ubehaglige ting, og så endda mange af disse i så ung en alder, som hun har.

Jeg skelner mellem at være materialistisk og at være glad for smukke ting. Materialisme er show off og ting for tingens skyld. Min kærlighed til smukke ting handler ikke om prestige. For mig handler det om unikke ting, som jeg for det meste ikke lige kan skaffe igen. Det handler om at kunne udvælge dem og elske dem. Jeg kan godt lide følelsen af at blive ked af det, hvis en af mine ting går i stykker, for det viser, at de betyder meget for mig.” – Gina Jaqueline (s. 194)

Hvis man ikke har set DR programmerne, så tror jeg måske godt man kan have lidt svært ved at hitte rundt i starten af bogen, som netop handler om tv-serien “En sugardaters fortællinger” og hendes tid som sugardater. Jeg tænkte hvert fald på, om man som læser, der ikke havde set programmet, kunne holde styr på blandt andet, hvem det nu lige var der var Advokaten, som hun fortæller om. Hvorimod man som seer af serien udentvivl ved hvem Advokaten er. Men når det så er sagt – Gina er i denne bog utrolig ærlig, og alt kommer på bordet. Hun har et interessant og spændende syn på verden, og jeg tror man kan få et par rigtig gode samtaler med hende. Hendes viden og passion, for særligt stilen i 20’erne og 60’erne, skinner igennem bogens sider, og man kan mærke hendes følelser for moden igennem de skrevende ord. Jeg skrev det tidligere, og jeg skriver det igen: Gina er en yderst interessant person og hendes karakter er noget særligt.

Gina kommer på årets Bogforum om fredagen, hvor hun i samtale med journalist, Kasper Lundberg, snakker om hendes bog. Det sker kl. 16:00 hos Turbine Forlaget, og der kan I også finde mig på det tidspunkt.