Anmeldelse: “Skamlebben”

Anmeldelse: “Skamlebben”

Gave fra forlaget

Skamlebben. Anne Mette Kærulf Lorentzen. Forlaget Cobolt. Udgivelsesår for denne udgave er 2018. Sidetal 144.

★★★☆☆☆

Skamlebben er en autofiktiv tegneserie, der er skrevet og tegnet af debutant Anne Mette Kærulf Lorentzen. Skamlebben handler om Louise. Hun lever i en rigtig kernefamilie – gift med manden Peter, og mor til fire børn. Der er bare det, at Louise er til kvinder. Skamlebben er historien om hendes spring ud ad skabet, og væk fra kernefamiliens vante rammer, i en alder af 41 år.

Jeg kan faktisk godt lide at supplere min læsning med tegneserier og andre grafiske fortællinger. Det er noget jeg burde blive bedre til at gøre, for det er rart med lidt afveksling både i det visuelle, men også for selve læseoplevelsen. Jeg fik læst denne bog på en eftermiddag, hvilket på en måde er sjovt, for jeg havde ikke den der “wauw” læseoplevelse. For mig manglede jeg simpelthen noget. Om det er forbi man fra start af ved, hvad bogen handler blandet med historiens opbygning, kan godt tænkes, at det har været udfaldet for mit manglende “wauw”. Jeg har svært ved at se, hvor man som læser skal ende i historien, når man allerede fra start af ved, hvordan det til dels ender.

Men der udover skal det siges, at den er flot illustreret og har sin egen stil, hvilket jeg har stor respekt for. Det er sjovt, når man ser bogens omslag – Det er lidt neutralt med dets valg af farver og det skiller sig ikke yderligere ud fra mængden af bøger. Men når man så først får åbnet bogen, så POW! Indeni bliver man mødt af en pink farve, der fanger ens opmærksomhed. Derudover holder farvepaletten sig til den pink farve samt en støvet grøn og sort og hvid. Det er roligt samtidig med at det fanger folks opmærksomhed. En anden sjov detalje er, at Anne har illustreret personerne i bogen som dyr. Louise, Peter og deres børn er kaniner mens Louises veninder er en bjørn og en gris. Jeg var mere til det visuelle end selve historien.