Anmeldelse: “Små påsatte brande”

Anmeldelse: “Små påsatte brande”

Små påsatte brande. Celeste Ng. Oversat af Lisbet Kjær Johansen. Hr. Ferdinand ved Politikens Forlag. Udgivelsesår for denne udgave er 2018. Sidetal 350.

★★★★★☆

Vi følger to familier, hvis veje mødes, da den ene af familierne flytter ind i den andens udlejningshus. Familien Richardson er en familie på seks med far, mor og fire børn – pigerne Lexie og Izzy, og drengene Trip og Moody. De bor i et stort hus, i det pæne Shaker Heights. En forstad hvor alt er roligt og rent, og ikke mindst et sted, hvor der er styr på tingene. Folk i denne by har penge, og det kan man mærke på dem.
Familien Warren derimod kommer fra andre vilkår. De flytter ofte fra sted til sted, og under disse flytninger sover de til tider i deres bil. Familien består at moreren Mia og datteren Pearl. Mia er kunstner, og når hun føler det er på tide at sige farvel, til det sted de befinder sig, rykker de teltpælene på og kører mod nye byer. De har ikke mange penge, men nok til at klare sig for. Mia tager småjobs, så de både har noget at leve af, indtil hun har gjort sin kunst færdig og fået den solgt, men også så hun stadig har tiden til at arbejde med sine projekter.

En dag kører familien Warren ind i Shaker Heights, for de har fundet et hus, hvor lejligheden på første sal lejes ud. De to familier kommer godt ud af det med hinanden, og Pearl bliver gode venner med de fire Richardson børn. Men så sker der noget, der indvoldværre et vennepar til familien Richardson, og en kollega/veninde til Mia Warren, og sagen får de to familier til at vælge side, hvor de ikke står på samme side.

Han havde altid beundret sin kones idealisme, hendes tro på, at verden kunne blive et bedre sted, kunne bringes i orden og måske ovenikøbet gøres perfekt. For første gang kom han i tvivl, om han selv var af samme overbevisning.” (281)

Jeg har længe glædet mig til at læse denne bog. Sidste år florerede den engelske udgave voldsomt meget på Instagram, og jeg blev så glad, da jeg fandt ud af, at den blev udgivet på dansk. Og jeg må sige, efter nu at have læst den, så er jeg ikke blevet skuffet over alt den hype og ros, bogen har modtaget. Umiddelbart kunne bogen lyd til, ikke at være det helt store drama, og at den er meget let at gå til. Og dette passer som sådan også, men bare vent. Det handler om skrivemåden, og om hvordan Celeste formår at gå fra den ene persons tanker og handlinger, til den næste persons følelser, og noglegange sker det på samme side og med flere personer. Hun formår at skabe et let og ikke mindst fantastisk flow gennem hele bogen.  Jeg kan ret godt lide, at man følger flere personers liv, og høre, hvad de allesammen tænker og føler om hinanden. Bogen er let at gå til, og når først man er begyndt, læser man bare derudad. Denne bog burde de fleste mennesker kunne lide, og den er i øjeblikket på min top 3, over de bedste bøger jeg har læst i år.