Anmeldelse: “Som et muldyr der bringer flødeis til solen”

Som et muldyr der bringer flødeis til solen. Sarah Ladipo Manyika. Oversat af Iben H. Philipsen. Rebel With a Cause. Udgivelsesår for denne udgave er 2018. Sidetal 136.

★★★★★☆

Bogen handler om Morayo Da Silva. En livsglad 74-årig kvinde, der nu er bosat i San Francisco efter at have boet mange år alle mulige steder på kloden. Hun er oprindeligt fra Nigeria, men har blandt andet boet i Indien og Lagos. Hun elsker alle de kulturer, hun har mødt gennem sit liv, og går glædeligt klædt i de mest farverige klæder herfra. Hendes alder er bare et tal, og hun har ikke mange venner på sin egen alder, da hun nyder at snakke med alle hun møder. Der bliver flirtet lidt med de mænd hun møder, og igen er alderen ikke altid en stopper. Hun er en karakter man hurtigt kommer til at holde af, for man kan mærke hvordan hun bare nyder livet og er fri.
Tidligere i sit liv var hun professor. Hun elsker bøger utrolig højt, og har dem over alt i sin lejlighed. Og særligt det følgende citat fik mig til at smile.

Som I vil bemærke, står mine bøger ikke længere i alfabetisk orden, og de er heler ikke ordnet efter farve, som de ellers var førhen. Nu stiller jeg bøgene, så personerne kan tale sammen. Det er derfor Heart of Darkness står ved siden af Le Regard du Roi, og Wide Sargasso Sea står lige ovenoverJane Eyre. De to sidstnævnte stod før i tiden ved siden af hinanden, men så besluttede jeg, at det var bedre at rette op på den gamle koloniale ubalance ved at give Rhys overtaget – altså den øverste hylde.” (s. 34)

Bogen handler som sagt om Morayo, og hun er ved at planlægge sin 75-års fødselsdag, men da hun falder i sin stue, ryger hun på et plejehjem, hvor hun skal være indtil hun er kommet sig. Hendes gode veninde Sunshine, som hun nærmest ser som sin datter, får besked om hendes fald og besøger hende på plejehjemmet. Sunshine hjælper hende samtidig med en del praktiske ting, mens Morayo er indlagt. Herunder at rydde op i lejligheden og tage sig af vigtige breve. Bogens kapitler er skiftevis mellem Morayo og hendes venner og bekendtes synspunkt. Hendes venner og bekendte fortæller ofte om deres første møde med Morayo, hvilket skaber en rigtig fin sammenhæng, når man også hører om Morayos oplevelse af mødet. Bogen er kort og hurtig læst, hvilket gør den perfekt til de fleste, der bare ønsker noget let. Men samtidig giver bogen en masse tilbage, da fortællingen er varm, og man ikke kan undgå at smile over Morayo.

Venlighed er FAN-TAS-TISK! Fantastisk! Man skal være venlig. Det er helt fantastisk. Nogle gange tager vi os simpelthen ikke tid til at lære folk at kende som mennesker…” (s. 54)