Anmeldelse: “Spis tarmen sund – og tab dig”

Boggave fra forlaget

Spis tarmen sund – og tab dig. 50 geniale opskrifter, der også gør maven flad. Stine Junge Albrechtsen. Gyldendal. Udgivelsesår for denne udgave er 2017. Sidetal 197.

★★★★☆☆

Det er ved at være længe siden, jeg modtog denne bog. Da jeg fik den, var jeg meget opsat på at prøve opskrifterne samt kostplanen og følge denne i et par uge. Desværre blev det ikke sådan, for der er opskrifter på retter, som kræver lidt mere tid og forberedelse. Som f.eks. fermenterede gulerødder i krydret lage, som skal trække i en uge før de er klar, og hvor man skal huske at åbne låget hver dag, så luften kan komme ud. For mit vedkommende handlede det bare om, at jeg ikke var hjemme var dag, i flere af de uger, da kom efter modtagelsen af bogen. Så derfor lykkedes dette projekt/opskrift ikke for mig, på det tidspunkt! For når det så er sagt, så er det jo kun en af retterne, ud af de i alt 50 spændende opskrifter, som kræver en uges forberedelse, og hvis du har tiden, så skulle du næsten prøve fermenterede grøntsager. Jeg har kun hørt gode ting om dem.

Bogen består som sagt af 50 opskrifter, der spænder mellem morgen-, middag- og aftensmad, og ej at forglemme snacks. Der er fokus på en sund tarm, men også på vægttab, som bogens titel også fortæller. Stine kommer ind på en masse omkring tarmen og hvordan vi får den i balance. Opskrifterne er blandt andet delt op i disse fire kategorier: De 10 Probiotiske, De 15 Præbiotiske, De 15 Proteinholdige og De 10 Fedtholdige = 50 inspirerende og nye, spændende opskrifter. Lyder en Mango-smoothie med kefir og citron ikke bare lækker? Eller hvad med Krebsesalat med æg og rødløg, jeg kan fortælle, da jeg er så heldig at sidde med bogen, at denne ret ser mega lækker ud, mums! Så der er nok at tage af og formentlig noget til en hver smag.

Da jeg kom til siderne med kostplanen, lagede jeg mærke til, hvad der for mit vedkommende ses som en mangel, er at der mangler sidetal, når der f.eks. står (se opskrift) ud for en ret. Her ville det havde været nemmere, i mine øjne,  hvis sidetallet for opskriften stod ved siden af som f.eks. (se opskrift s. 34).  På denne måde skal man ikke bladre hele bogen igennem, for at finde den omtalte opskrift, hver gang man skal finde en opskrift til et måltid. Men når det så er sagt, så er kostplanen ret overskuelig. Jeg har selv prøvet den lidt af i ca. 1 uge, med små justeringer. Disse justeringer kommer blandt andet af, at jeg kun bor med mig selv, og derfor har rester efter enkelte opskrifter, da det er forskelligt, om en opskrift giver 1-4 portioner. Så for at undgå madspild efter en opskrift, der giver mere end 1 portion, spiser jeg retten igen til et af dagens andre måltider eller dagen efter. Og som sagt havde jeg ikke held med at lave fermenterede gulerødder, som bruges som en snack et par steder i kostplanen, så her var yderligere en justering. Men ellers en god kogebog, som kan supplere med nye opskrifter, i det ellers, til tider, ret faste opskriftindeks.