Anmeldelse: “The Secret of Red Gate Farm”

The Secret of Red Gate Farm. Nancy Drew Mystery Stories. Carolyn Keene. Grosset & Dunlap. Udgivelsesår for denne udgave er 2015. Sidetal 178.

★★★☆☆☆

Dette er bog nr. 6 i serien om Nancy Drew. Nancy Drew Mystery Stories er en serie, der handler om den unge pige Nancy Drew, der har en stor interesse i at løse mystiske gåder. Hver bog kan læses for sig, og der er kun et par navne i bøgerne, der går igen. Som udover Nancy også tæller hendes far, Carson Drew, deres hushjælp Hannah og et par venner og bekendte af familien Drew. Hver bog, kan som skrevet før, læses uafhængigt af hinanden, da mysteriet i bogen afsluttes som en helhed i den gældende bog. Jeg har i øjeblikket læst de første seks bøger, og vil rigtig gerne læse flere. Forlaget Grosset & Dunlap genudgav i 2015 de første otte bøger om Nancy Drew, i en flot ny udgave, som jeg er begyndt at samle på. Jeg håber derfor, at de vælger at udgive flere af bøgerne. Nancy Drew serien består nemlig af hele 64 bøger! Jeg regner ikke med, at forlaget udgiver alle 64, men 15-20 stk. vil ikke gøre mig noget.

The Secret of Red Gate Farm” handler om pigen Jo, der bor på Red Gate Farm med sin bedstemor. De har ikke penge til at blive boende på farmen, så Jo tager ind til byen, for at finde arbejde, så hun kan hjælpe med at beholde farmen. I toget på vej til byen, bliver Jo dårlig. Til al held er Nancy, og hendes to veninder, kusinerne Bess og George med samme tog. De hjælper pigen, der er på samme alder som dem, og spørg, hvad hendes ærinde er. Nancy, Bess og George beslutter sig med det samme for at hjælpe Jo. De tre piger beslutter sig for at være betalene gæster, og hjælpe til med, hvad de kan på farmen. Under opholdet, på farmen, finder de ud af, at en mystisk kult holder til i bjergene. Mystiske mænd, en særlig parfume, og en hemmelig kode er de tre hovedingredienser i denne bog.

“The woman in the road! Didn’t you see her? Maybe she’s under the car!”
Heartsick, Nancy jumped out one door, Bess another. They peered under the car, alongside it, in back of it. They could see no one.
“Are you sure you saw a woman?” Nancy inquired.
Just then another streak of lightning illuminated the sky, and Bess called out, “There goes  someone running across that field!” (57)

Den første bog udkom i 1930, og serien kørte helt frem til 2004. Der er siden lavet “spin-off” som med film og tv-serier. En sjov ting ved bøgerne om Nancy Drew er, at forfatteren Carolyn Keene er et pseudonym. Bøgerne er faktisk skrevet af flere forskellige forfattere. Om forfatteren til denne bog, også står bag de tidligere bøger ved jeg ikke, men lige denne historie fangede mig ikke så meget som de andre, og jeg synes stilen var en smule anderledes.