Anmeldelse: “Turen går til – Bøgernes verden”

Turen går til: Bøgernes verden – en litteraturguide til rejser. Kathrine Tschemerinsky. Politikens Forlag. Udgivelsesår for denne udgave er 2017. Sidetal 132.

★★★☆☆☆

Som læser rejser man en del, da man rejser gennem forskellige verdender og universer, hvilket jeg holder rigtig meget af. Mange af jer har sikkert været på Hogwarts, i Narnia, på Ønskeøen eller i Eventyrland. Jeg har selv besøgt rigtig mange spændende steder sammen med mine bøger, og hver gang jeg begynder på en ny bog, så ser jeg også frem til, hvor jeg skal rejse hen. Jeg må indrømme, at jeg ikke er den bedste til at komme ud i den virkelige verden, men som dog er noget jeg gerne vil ændre på. Denne lille bog, jeg anmelder her, guide læsere til steder i verden, hvor de kan medbringe en bog, der udspringer netop fra det sted de besøger.

Politikens serie af Turen går til har fået en ny bog i serien, og denne gang går turen til bøgernes verden.

Interessen for at lære om steder gennem litteraturen blev jeg for alvor gjort opmærksom på, da jeg arbejdede i en boghandel. Her oplevede jeg ofte, at kunder kom ind i butikken med et fokuseret blik, der kendetegner de, som allerede på forhånd ved, hvad de gerne vil have. Men i modsætning til de, som går direkte efter et specifikt omslag, søgte disse kunder som regel op til butikkens ansatte for at bede om hjælp.” (5)

Disse kunder søgte efter bøger til deres eller andres destinationer, og det var her forfatteren fik kendskab til ideen om at læse efter destinationer.
Bogen er opdelt efter verdensdele som Afrika og Mellemøsten, Americas, Asien og Oceanien, Europa, og til sidst findes der også Praktiske oplysninger. Til hver verdensdel finder man de forskellige lande, og herefter også byer i disse lande. Hvis du rejser til New York er der f.eks. forslag som De vægtløse af Valeria Luiselli, Just Kids af Patti Smith, og Stillidsen af Donna Tartt.

Jeg synes, at det er en rigtig fin, god og spændende ide, med en Turen går til bøgernes verden, og jeg glæder mig til at se, hvilke andre bud på bøger, der kommer i de andre udgaver af guiden. For hvis du kender en bog, der foregår et bestemt sted i verden, så hører Politikens Forlag meget gerne fra dig. Sidst i bogen står der nemlig: Politikens Forlag modtager gerne forslag til titler eller forfatterskaber, som kunne være relevante at nævne i kommende udgaver af Turen går til bøgernes Verden. Forslag sendes til: politikensforlag@pol.dk.

De fleste af bøgerne i denne guide, er for mig ukendte, hvilket jo egentlig er godt, så jeg kan læse noget nyt. Men jeg savnede dog noget. Om det er flere kendte bøger, flere bøger at vælge imellem eller måske bare en opdeling af genre ved jeg ikke helt. Men bogen er nu alligevel en fin lille rejseguide, og den kan jo ikke rumme alle verdens bøger.