Anmeldelse: “The BFG”

Anmeldelse: “The BFG”

The BFG. Roald Dahl. Puffin books. Udgivelsesår for denne udgave er 2012. Sidetal 176.

★★★★☆☆

Denne udgave blev udgivet i anledningen af bogens 30 års jubilæum, og den er noget så fin. En fin detalje er, at når man hiver bogen ud ad slipcasen, så kan man “samle” kæmpen ved at placere bogen over kassen. En sjov og anderledes detalje, som er med til at skabe en illustration af, hvor stor ham den “Store Venlige Kæmpe” egentlig er sammenlignet med lille Sophie.

Sophie bor på et børnehjem for piger. En nat, hvor hun ikke kan falde i søvn, opdager hun noget mystisk. Ud ad vinduet og ude i nattens gader ser hun en kæmpe stor mand. Han er standset foran et hus, og kigger ind gennem vinduerne. Med sig har han en stor kuffert og en trompet. Han åbner sin kuffert, finder et glas frem, og hælder indholdet ned i trompeten. Så sætter han trompeten for vinduet, og puster alt hvad han kan. Idet han skal fortsætte til det næste hus, opdager han Sophie.

“I is the only nice and jumbly Giant in  Giant country! I is THE BIG FRIENDLY GIANT! I is the BFG. What is your name?”

Sophie er havnet i kæmpernes land, men heldigvis er hun sammen med The BFG. Han er nemlig den eneste venlige kæmpe. Hver nat besøger han et nyt land. Med sig har han sin kuffert fyldt med drømme, og sin trompet. Han puster nemlig drømme ind til alle børn i børneværelserne. De andre kæmper i landet er stik modsat. De er onde og spiser menneskerne verden over. Sophie er ved at falde om, da hun hører dette.
Hun får udtænkt en plan, som med hjælp fra The BFG og selveste dronningen af England, får sat en stopper for de andre kæmper.

the-bfg-3

Roald Dahls bøger, var blandt de første bøger jeg læste på engelsk, da jeg var yngre. Jeg elskede hans univers, og sjove fortællinger. Historierne var skøre, uvirkelige og bare fantastiske. Jeg holder stadig meget af hans bøger, og når jeg skal læse noget fra ham af, retter jeg blikket mod de af hans bøger, som jeg ikke fik læst den gang. Han ved, hvad børn vil have, og hvad de kan lide. Som det også ses i The BFG, leger han med sproget, og opfinder endda nye ord. Det er sjovt og sødt på samme tid. Man kan mærke hans glæde ved at skrive til børn og barnlige sjæle.

“It’s a winksquiffer!” he whispered with a thrill in his voice.”It’s … it’s … it’s … it’s even better. It’s a phizzwizard! It’s a golden phizzwizard!”

2 thoughts on “Anmeldelse: “The BFG””